Hypotéky

Ako na hypotéku? 80 % ľudí má väčšie obavy o to, či dostanú úver

Pandémia mnohým skrížila plány s financovaním bývania. Až 80 % ľudí si myslí, že vplyvom korona krízy a sprísnených opatrení NBS môže byť ich cesta k hypotéke oveľa komplikovanejšia ako keby si vybavovali úver minulý rok. Napriek týmto obavám polovica klientov aj počas pandémie získala úver bez väčších ťažkostí a len pätina sa zaujímala o odklad splátok. 

Naša spoločnosť FinGO.sk v októbri uskutočnila prieskum, do ktorého sa zapojilo viac ako 100 finančných sprostredkovateľov a hypotekárnych špecialistov z celého Slovenska. Zisťovali sme v ňom skúsenosti maklérov a správanie klientov, ktorí sa v tomto roku zaujímajú o hypotéku.

Z prieskumu vyplýva, že len každý piaty záujemca o úver sa neobáva, že by mal v roku 2020 menšiu šancu získať úver. Naopak, 80 % ľudí vníma, že vplyvom korona krízy či sprísnených opatrení NBS platných od začiatku roka môže byť ich cesta k úveru komplikovanejšia ako keby vybavovali úver ešte minulý rok,” opisuje riaditeľka pre úvery Eva Šablová.

Najviac ľudí trápia bankové obmedzenia

Aj napriek nepriaznivej epidemiologickej situácii a hroziacej ekonomickej kríze sprostredkovatelia evidujú stále veľký záujem o úvery na bývanie. Aké boli najčastejšie úverové požiadavky našich klientov počas pandémie?

„Najviac času sa makléri venovali hľadaniu vhodného riešenia, lebo obmedzenia v poskytovaní úverov sa dotkli viac ako polovice klientov. Na druhej strane, takmer rovnaká časť klientov získala úver bez väčších ťažkostí a svoju hypotéku na kúpu či výstavbu nehnuteľnosti vybavili bez toho, aby pocítili nejaký diskomfort,“ opisuje Šablová.

V prieskume zároveň 46 % maklérov uviedlo, že ich oslovili klienti s požiadavkou na refinancovanie či zlúčenie úverov s cieľom zníženia mesačných výdavkov. „Korona kríza priniesla aj témy ako pokles príjmu alebo neschopnosť splácať úvery. Odklad splátok s klientmi riešila len pätina maklérov,“ hodnotí odborníčka.

Čo ak nedostanete hypotéku v požadovanej výške?

V prieskume medzi našimi sprostredkovateľmi sme zisťovali aj to, aké riešenia preferovali klienti, ktorým banka neschválila požadovanú výšku úveru.

  • Najväčším problémom v bankách bolo akceptovanie príjmu klientov. Tí, ktorí nepreukázali dostatočný príjem pri súčasných sprísnených podmienkach bánk, odložili podanie žiadosti o úver na neskôr.
  • Druhým najviac preferovaným riešením bolo založenie ďalšej nehnuteľnosti v banke. Vďaka dodatočnému ručeniu prevažne rodičovskou nehnuteľnosťou mohol byť žiadateľom poskytnutý úver v dostatočnej výške.
  • Polovica žiadateľov o nový úver mala príliš vysoké existujúce splátky a pre nich bolo najvhodnejšie najskôr prehodnotiť súčasné úvery a až potom riešiť novú hypotéku. Refinancovaním úverov sa im podarilo výrazne znížiť mesačné výdavky, a tým získať priestor na nové úverovanie.
  • O niečo menej využívanou možnosťou bolo pristúpenie spoludlžníka k úveru a ešte menej ľudí sa rozhodlo odložiť otázku bývania na neskôr s tým, že si chýbajúcu sumu dosporí.

„Najmenej ľudí (18 %) sa pri komplikáciách so schválením úveru rozhodlo prehodnotiť svoj zámer a kúpiť lacnejšiu nehnuteľnosť, teda čerpať nižšiu hypotéku,“ dodáva Šablová.

Apetít po úveroch neutícha. Čo bude ďalej?

Riaditeľka pre úvery Evy Šablová predpovedá:

„Vývoj úrokových sadzieb a aktuálne atraktívne kampane bánk naznačujú, že úvery na bývanie sa budú tešiť veľkej priazni aj naďalej. Otázkou zostáva, ako ovplyvní dopyt po úveroch rapídne sa zhoršujúca situácia ohľadom šírenia ochorenia COVID-19. Zároveň bude záležať aj od bánk, ako razantne obmedzia úverovanie pre rizikové skupiny klientov. Tieto obavy majú aj sprostredkovatelia.

Podľa prieskumu až tri štvrtiny maklérov (76 %) očakáva, že pandémia koronavírusu v kombinácii s platnými obmedzeniami NBS negatívne ovplyvnia ďalšie možnosti úverovania ich klientov.

Koronavírus a oslabenie ekonomiky nie sú jediné dôvody, prečo banky dôslednejšie preverujú klientov a cez schvaľovacie sito prejde menej žiadateľov. Od začiatku roka platia prísnejšie pravidlá ohľadom povinnej finančnej rezervy a okrem toho sa sleduje maximálny úverový strop, ktorý je závislý od výšky ročného príjmu klienta.“

V bankách sú obrovské rozdiely

Na druhej strane je plne v réžii banky, akú výšku príjmov klientom z predložených dokladov uzná a tu vznikajú v bankách obrovské rozdiely. 

Pozor! Aj keď predložíte tie isté doklady k príjmu, môže sa stať, že v jednej banke vám akceptujú len 50 % z toho čo v inej banke a od toho sa odvíja aj celková schválená výška úveru.

Preto je dnes nevyhnutné robiť si prieskum trhu s hypotékami a zaujímať sa o detaily každej úverovej ponuky. Porovnanie urobí oveľa efektívnejšie skúsený finančný sprostredkovateľ, ktorý v prieskume zohľadní nielen ponuky bánk, ale aj klientove možnosti.

Oslovte skúseného makléra, je to bezplatné

„Zo skúseností vieme, že mnohí ľudia sa pustili do vybavovania úveru sami a pri prvej komplikácii v banke už nevedeli, ako ďalej. Tí, ktorí využijú pomoc finančného agenta, naopak získajú partnera, ktorý im urýchli proces výberu správnej a čo najlacnejšej hypotéky,“ radí Eva Šablová.

Služby sprostredkovateľov sú bezplatné a maklér zastreší nielen výber banky, ale aj celý proces vybavenia úveru. Ak riešite hypotéku cez makléra, má to viacero výhod:

  • spolupracuje so všetkými bankami a pozná špecifiká každej z nich
  • má aktuálne a komplexné informácie, ktoré urýchlia prieskum a vybavenie úveru
  • pozná všetky výhody, ale aj háčiky úverových produktov, ktoré by v konečnom dôsledku mohli váš úver predražiť
  • môže zabrániť zbytočnému zamietnutiu žiadosti tam, kde možno nespĺňate kritériá banky. Vyhnete sa tak negatívnemu záznamu v úverovom registri
  • dokáže zohľadniť pri riešení úveru vaše ďalšie finančné plány a prispôsobiť im nastavenie vášho úveru
  • pomôže vám nielen úver vybaviť, ale ukáže vám, ako ho aj skôr splatiť, či zabezpečiť jeho splácanie vhodnou životnou poistkou tak, aby z toho nemala prospech len banka, ale hlavne vy a vaša rodina
  • zabezpečí vám následný servis k hypotéke, napríklad pri výročí fixácie alebo v prípade nutnosti zmien na hypotéke

TIP: Zavolajte nám na 0800 60 10 60 alebo nám zanechajte kontakt a naši finanční odborníci z FinGO.sk sa vám čoskoro ozvú.

    Ľuboslava Šillerová

    Po masmediálnych štúdiách pracovala 8 rokov ako redaktorka v celoslovenských denníkoch. Neskôr z novinárčiny presedlala do oblasti public relations, ktorej sa venuje od roku 2014. Vo FinGO.sk pôsobí od roku 2019 ako PR manažérka. Po práci najradšej oddychuje s rodinou v prírode či na bicykli, rada zájde aj na koncert, do divadla alebo do kina.

    Share
    Autor:
    Ľuboslava Šillerová

    Najnovšie články

    5 rád o poistení v zime: Pozor na prasknuté potrubia, zosuvy snehu či šmykľavé chodníky

    Mráz, sneh či víchrica vedia napáchať nemalé škody. Prasknuté potrubia, pády na šmykľavých chodníkoch, ale…

    Pred % dňami

    Kedy prezuť zimné pneumatiky v roku 2024?

    Blíži sa zima a prezúvanie zimných pneumatík sa opäť stáva aktuálnou témou. V tomto článku…

    Pred % dňami

    7 krokov, čo robiť pri poškodení či krádeži náhrobného kameňa

    Blíži sa Sviatok všetkých svätých, kedy si uctíme pamiatku našich blízkych zosnulých. Pri zapálení sviečky…

    Pred % dňami

    Vo Fingu sa cítim byť sám sebou. Nie ako nedocenený finančák nahodený v saku

    Pohoda, sloboda a dobrá energia. Tými to slovami opisuje FinGO.sk maklér Martin Varga z Galanty.…

    Pred % dňami

    10 najčastejších mýtov o investovaní

    Ľudia, ktorí držia svoje úspory pod vankúšom alebo na bežnom účte uvádzajú mnoho dôvodov, prečo…

    Pred % dňami

    Zmena zdravotnej poisťovne: Ako postupovať v roku 2024

    Rôzne benefity, príspevky a zľavy obvykle patria k hlavným dôvodom, ktoré ľudí motivujú k zmene…

    Pred % dňami