Igor Mariják je zakladateľom maklérskej spoločnosti All Finet v Žiline, ktorá sa pridala k partnerom FinGO.sk. Ako hovorí, zmyslom jeho práce je pomáhať druhým a snaží sa o to vo vzťahu ku klientom aj k svojmu tímu. Maklérom odovzdáva skúsenosti, vzdeláva ich, ale dbá aj na ich osobnostný rozvoj. „Aby sa človek stal dobrým poradcom, v prvom rade by mal byť dobrým človekom,“ hovorí Igor Mariják. Prečítajte si ďalší rozhovor zo seriálu Život vo FinGO.sk.
V oblasti finančného sprostredkovania sa pohybujete viac ako 11 rokov. Čo sa na bankovom a poistnom trhu pre klienta zmenilo?
Základná myšlienka finančného poradenstva bola a je vždy rovnaká. Klient potrebuje poradiť vo všetkých oblastiach tak, aby mal najvýhodnejšie dostupné produkty. Rozdiel je možno v tom, že v súčasnosti banky predávajú aj poistenie, poisťovne zas bankové a investičné produkty, každý sa snaží predať čo najviac pod rúškom jeho vlastnej potreby, a tak klient veľakrát odchádza aj s tým, čo nechcel alebo nepotreboval. Zároveň sa zo všetkých strán na klienta valí obrovské množstvo informácií, aj z televízie či z internetu, čo kedysi v takej veľkej miere nebolo.
Je dobré keď majú klienti viac informácií, alebo im to skôr škodí?
Niekedy to vyzerá, že klient je viac vzdelaný ako samotný maklér. Ale podľa mňa je klient v súčasnosti viac zmätený ako vzdelaný, a aj preto má v dnešnej dobe práca finančného sprostredkovateľa väčšiu váhu a hodnotu ako v minulosti. Podstata finančného poradenstva ostáva pritom stále rovnaká. Pre poradcu musí byť prioritou či je klient zabezpečený, či má dostatok financií na splátky svojich úverov, či má a stále si vytvára rezervu pre seba, svoje deti a budúcnosť. Na trhu je veľa dobrých produktov, s ktorými sa to dá dosiahnuť a je úlohou poradcu, aby ich klientovi „namiešal“ správne a tak, ako to klient potrebuje.
S podnikaním ste však začínali v oblasti priameho predaja. Prečo ste sa potom rozhodli pre poradenstvo?
V minulosti som mal firmu na priamy predaj a zhruba 35 % tovaru som predával cez splátkové spoločnosti. Tam som prišiel prvýkrát do kontaktu s úrokovými sadzbami a veľmi ma trápilo, že klienti musia zaplatiť za tovar niekedy aj o 30 % viac. Už v tej dobe som vymýšľal ako to urobiť, aby zákazníci neplatili viac ako bolo potrebné.
Ako ste sa o to pokúšali?
Ak to šlo, radšej som zákazníkom predával tovar na viackrát v menších množstvách, alebo som im dával svoj vlastný bezúročný splátkový systém. Lenže z toho vzniklo veľa starostí, stráženie evidencie, naháňanie splátok a vytváranie kapitálu, ktorým som pomáhal zákazníkom. V tom čase som bol na jednom úžasnom kurze o peniazoch a začal som vyhľadávať maklérske spoločnosti pre spoluprácu a zisťovať, ako to vlastne funguje. Vtedy u mňa vznikla vízia stať sa finančným sprostredkovateľom.
Takže ste chceli pomôcť druhým ľuďom. To je to hlavné, čo by malo byť poslaním makléra?
Myslím si, že ochotu pomáhať druhým máme v sebe všetci hlboko zakorenenú. Ak je sprostredkovateľ nastavený na pomoc druhým, má vyhraté aj klient aj samotný sprostredkovateľ, a tak sa pomoc druhým stáva jeho poslaním. Každý poradca by mal vedieť čo chce, teda po čom túži, prečo to robí a aký by mal byť výsledok jeho práce. Pre mňa osobne je veľmi dôležité vedieť „prečo robím to čo robím“, teda si stanoviť základný cieľ svojej práce. A ten môj je pomáhať ľudom.
Zbavili sa už podľa vás makléri nálepky, že odporúčajú klientom hlavne produkty, na ktorých získajú čo najväčšiu províziu?
Určite áno. V dnešnej dobe hodnota poradenstva stúpa a ľudia si stále viac vážia našu prácu. Je jednoduchšie osloviť o jedného klienta viac ako prerátavať, ktorý produkt je o pár eur výhodnejší z pohľadu provízii a riskovať, že časom klienta stratím. Každá nekalá vec sa raz prezradí. A ak to niekto napriek tomu robí, tak nerobí poradenstvo, ale predaj. Za dobrým poradcom musí byť veľa klientov, ktorým poradca pomohol a to je cieľom v našej kariére. Preto v tomto duchu vediem aj mojich kolegov a odovzdávam im svoje vlastné skúsenosti.
Čo presne tým myslíte?
Ak je cieľom sprostredkovateľa dobre sa starať o svojich klientov a dobre zarábať, viem mu v tom pomôcť a poskytnúť všetky potrebné informácie, aby sa mu to darilo. Ale aj keď chce vytvárať svoju vlastnú firmu, venujem mu osobitnú pozornosť, vzdelávam ho, trénujem a budujeme jeho štruktúru spoločne. Takže vychovávam zo svojich ľudí aj manažérov a hlavne dbám na ich osobnostný rozvoj. Okrem vlastných skúseností zabezpečujem ľuďom aj rôzne kurzy, ktoré môžu absolvovať a pri určitom výkone im ich platím ja sám.
Akým smerom svojich ľudí „vychovávate“?
Vždy im ukazujem možnosti, ako sa môžu pozerať na život jednoduchšie. Milujem jednoduchosť, žiadne zložité vysvetľovanie. Aby sa človek stal dobrým poradcom, v prvom rade by mal byť dobrým človekom. Potom musí robiť pár veci, pozorovať, veľa čítať, veľa trénovať a používať to, čo sa naučil.
Venujete sa aj vzdelávaniu deti. Ako a prečo to robíte?
Moje deti mali niekedy problém s učením. Hľadal som možnosti ako im uľahčiť život v škole a našiel som úžasnú technológiu učenia sa, ktorá pomohla nielen mojim deťom, ale aj mne osobne. To ma priviedlo k otvoreniu pobočky študijného centra BASIC v Žiline. Toto centrum pomocou špecializovaného individuálneho doučovania pomáha deťom, ktoré majú problémy s učením. Rodičia nám vždy tĺkli do hlavy „choď sa učiť,“ no nikto nám nikdy nepovedal „ako“. Tým, že vediem túto pobočku, trochu prispievam k lepšej kvalite vzdelávania detí, a tak zlepšujem ich budúcnosť.
Je vzdelávanie dôležité aj pre makléra s dlhoročnými skúsenosťami?
Rozhodne áno. Pre našu prácu je nevyhnutné stále sa niečo nové učiť a vzdelávať sa. Som presvedčený, že ak si niekto myslí, že už všetko vie, alebo sa už nemá čo nové naučiť, je to jeho koniec. Je pritom úplne jedno ako dlho je niekto v tomto podnikaní. Preto neustále pracujem na sebe aj ja osobne a vzdelávam aj svojich kolegov.
Ako vám pri vašej práci pomáha spoločnosť FinGO.sk?
FinGO.sk je v prvom rade perfektný tím ľudí, ktorí sa na nič nehrajú, majú jasnú víziu a idú si za ňou s úžasnou človečinou. Hlavný prínos pre mňa je ten, že každý človek z centrály mi dáva najavo, že som pre nich dôležitý, ich rovnocenný partner a vždy je ich snahou mi pomôcť ako sa len dá. Veľmi si vážim každého vo firme. A okrem toho, FinGO.sk je aj najinovatívnejšia spoločnosť na slovenskom trhu, čím sa výrazne odlišuje od iných, a zároveň aj mňa osobne posúva vpred.
Ďakujem za rozhovor.
Mráz, sneh či víchrica vedia napáchať nemalé škody. Prasknuté potrubia, pády na šmykľavých chodníkoch, ale…
Blíži sa zima a prezúvanie zimných pneumatík sa opäť stáva aktuálnou témou. V tomto článku…
Blíži sa Sviatok všetkých svätých, kedy si uctíme pamiatku našich blízkych zosnulých. Pri zapálení sviečky…
Pohoda, sloboda a dobrá energia. Tými to slovami opisuje FinGO.sk maklér Martin Varga z Galanty.…
Ľudia, ktorí držia svoje úspory pod vankúšom alebo na bežnom účte uvádzajú mnoho dôvodov, prečo…
Rôzne benefity, príspevky a zľavy obvykle patria k hlavným dôvodom, ktoré ľudí motivujú k zmene…