Poistenie auta

Čo robiť po dopravnej nehode, aby ste sa vyhli problémom s poisťovňou?

Dopravná nehoda nemusí hneď znamenať katastrofu, no zbytočné chyby pri jej nahlasovaní môžu spôsobiť výrazné komplikácie. Ako správne nahlásiť škodu a čo všetko vodiči zanedbávajú?

Aj keď sa vodiči po nehode snažia konať zodpovedne, v praxi často robia chyby, ktoré spomaľujú celý proces likvidácie poistnej udalosti. Niektoré z nich vznikajú z nepozornosti, iné z nevedomosti. Poisťovne pritom upozorňujú, že v prípade nesprávneho postupu sa celý proces môže natiahnuť na dlhé týždne a v niektorých prípadoch môže klient prísť aj o peniaze, na ktoré má nárok.   

Chýbajúce dokumenty, nepresný popis, nesprávne fotky

Na aké chyby si teda dať pozor? Často sa stáva, že klienti pošlú nedostatočnú  fotodokumentáciu poškodeného vozidla alebo namiesto odfoteného vodičského preukazu pošlú občiansky preukaz. Prípadne doručia len jednu stranu technického preukazu namiesto oboch.

Neraz sa stáva aj to, že poškodený nahlási poistnú udalosť do svojej poisťovne, hoci škoda sa hradí z PZP vinníka – v takom prípade by ju mal nahlásiť práve vodič, ktorý spôsobil nehodu.

Na proces likvidácie vplýva aj to, či je popis nehody úplný a či sú k nemu doložené vhodné fotografie dokumentujúce, čo sa stalo. Ak nie, poisťovňa musí overovať ďalšie skutočnosti, prípadne pristúpiť k rekonštrukcii nehody, čo výrazne predlžuje celý proces.

Návod, ako vyplniť formulár Správa o nehode, nájdete v tomto blogu.

Polícia? Volajte ju radšej aj pri ťuknutí

Pri menších kolíziách vodiči často váhajú, či privolať políciu. V prípade, že ide o škodovú udalosť a nie o dopravnú nehodu, to ani nie je povinné. Škodovou udalosťou je napríklad nehoda, pri ktorej nedošlo k žiadnemu zraneniu a škoda vznikla len na vozidlách.

Napriek tomu, že to nie je povinné, odporúčame volať políciu aj pri zdanlivo menších nehodách. Prečo? Často nie je možné ihneď po nehode odhadnúť vzniknutú škodu. Navyše, záznam polície má váhu pri riešení sporných prípadov.

Máte havarijne poistenie? V tomto blogu sa dozviete, čo všetko kryje a ako postupovať v prípade plnenia.

Pozor na prípadné zranenie, bolesti prichádzajú často až neskôr

Z povinného zmluvného poistenia (PZP) si poškodení môžu uplatniť nielen škody na vozidle, ale aj škody na zdraví. Mnoho ľudí o tom netuší alebo po nehode zľahčuje situáciu, že sa vlastne nič nestalo.

Ak vás bolí krk alebo hlava, nečakajte. Vyhľadajte lekársku pomoc a dajte si vyhotoviť lekársku správu. Bez nej si neskôr nebudete vedieť uplatniť úrazové nároky, lieky či PN-ku.

Dôvody zamietnutia poistného plnenia

Nie každé hlásenie škody vedie automaticky k vyplateniu poistného plnenia. Poisťovne často zamietajú poistné udalosti z opodstatnených dôvodov. Medzi najčastejšie prípady patria škody spôsobené pod vplyvom alkoholu, ktoré sú automaticky vylúčené z poistného krytia. Poisťovňa nepreplatí ani škodu, ktorá sa týka výlučne pneumatík po defekte.

Zamietnutie môže nastať aj v prípade, ak bolo vozidlo poškodené ešte pred vstupom do poistenia a klient sa následne snaží túto škodu uplatniť. Rovnako problematické sú prípady, keď si klient uplatní rovnaké poškodenie najskôr v jednej poisťovni a potom aj v ďalšej.

Dôležité je aj dodržať správny postup. Poisťovňa môže krátiť plnenie, ak klient nedoručí kalkuláciu na odsúhlasenie pred opravou a predloží až hotovú faktúru. V takom prípade môže dôjsť ku kráteniu z dôvodu nedodržania počtu normohodín.

Najčastejšie poistné udalosti

V rámci PZP patria medzi najčastejšie prípady nedobrzdenie za iným vozidlom, kolízie pri parkovaní a tzv. „nestrety“, keď sa vodič vyhne kolízii, no narazí do inej prekážky. V zime sú časté nehody pre šmykľavú vozovku, v lete zasa vodiči riskujú kvôli rýchlejšej jazde, menšej ostražitosti a dovolenkám. Najvyššie poistné plnenia sa vyplácajú za škody na zdraví, najmä ak ide o vážne telesné poškodenie.

Pri havarijnom poistení dominujú strety s iným vozidlom alebo pevnou prekážkou, nasledujú škody spôsobené zverou, vandalizmom či živelnými udalosťami. Najvyššie plnenia poisťovne vyplácajú pri totálnych škodách na drahších vozidlách alebo pri krádežiach. Niektoré poisťovne dokonca určité modely áut pri krádeži ani nepoisťujú.

10 rád, ako postupovať po nehode a správne nahlásiť poistnú udalosť

1. Bezpečnosť na prvom mieste

Ihneď po nehode zastavte vozidlo na bezpečnom mieste, vypnite motor a zapnite výstražné svetlá. Oblečte si reflexnú vestu ešte pred vystúpením z vozidla a uistite sa, že ju majú aj ostatní spolucestujúci. Zo zákona ste povinný mať v aute aspoň jednu reflexnú vestu, odporúčam však mať pripravené vesty pre všetkých cestujúcich.  Umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti za vozidlom – v obci aspoň 50 metrov, na diaľnici 100 metrov.

2. Skontrolujte zdravotný stav účastníkov

Overte, či niekto pri nehode neutrpel zranenia. Ak áno, okamžite volajte záchrannú službu na čísle 155 a poskytnite prvú pomoc podľa svojich schopností.

3. Kontaktujte políciu

Políciu odporúčame volať pri každej dopravnej nehode, a to aj v prípade, že sa na prvý pohľad nič vážne nestalo. Neskôr sa totiž môžu objaviť skryté poškodenia, ktorých oprava bude nákladná. Polícia vyhotoví oficiálny záznam, ktorý má väčšiu váhu pri riešení poistnej udalosti a výrazne pomáha v prípade sporu. Policajti sú povinní prísť aj k menším nehodám, ak o to účastníci požiadajú.

4. Zdokumentujte miesto nehody

Pred presunutím vozidiel na bezpečnejšie miesto zhotovte fotografie, ktoré zachytávajú polohu vozidiel po nehode, vzniknuté škody a situáciu na ceste. Ak je to bezpečné, ponechajte vozidlá na mieste až do príchodu polície alebo do ukončenia dokumentácie.

5. Vyplňte záznam o nehode

Vo vozidle by ste mali mať formulár „Správa o nehode“. Spolu s ostatnými účastníkmi nehody ho vyplňte pravdivo a podrobne, vrátane nákresu priebehu nehody. Obe strany by mali formulár podpísať a ponechať si jednu kópiu.

Podrobnejšie informácie o tom, čo robiť v prípade dopravnej nehody, nájdete v tomto blogu.

6. Získajte údaje od ostatných účastníkov a svedkov

Zaznamenajte si meno, adresu, telefónne číslo, evidenčné číslo vozidla, typ a značku vozidla, číslo poistnej zmluvy a názov poisťovne ostatných účastníkov. Ak sú prítomní svedkovia, požiadajte ich o kontaktné údaje.

7. Kontaktujte asistenčnú službu poisťovne

Ak je vaše vozidlo nepojazdné, obráťte sa na asistenčnú službu vašej poisťovne. Telefónne číslo nájdete na asistenčnej karte alebo v poistnej zmluve. Asistenčná služba vám môže zabezpečiť odťah vozidla, náhradné vozidlo alebo ubytovanie.

8. Nahláste škodu poisťovni

Vinník nehody je povinný nahlásiť škodu svojej poisťovni do 15 dní (alebo do 30 dní, ak sa nehoda stala v zahraničí). 

9. Uplatnite si nároky na úrazové poistenie

Ak ste pri nehode utrpeli zranenie a máte životné úrazové poistenie, navštívte lekára a nechajte si vystaviť lekársku správu. Túto dokumentáciu predložte poisťovni pri uplatňovaní nároku na poistné plnenie.

10. Sledujte priebeh likvidácie poistnej udalosti

Po nahlásení škody komunikujte s poisťovňou a sledujte stav vybavovania vašej poistnej udalosti. V prípade potreby poskytnite dodatočné informácie alebo dokumenty, ktoré poisťovňa vyžiada.

Dodržiavaním týchto krokov zabezpečíte hladký priebeh riešenia poistnej udalosti a minimalizujete možné komplikácie pri vyplácaní poistného plnenia.

Kategórie

Banky na Slovensku Cestovné poistenie Finančné správy Fingo radí Fingopédia Hypotéky Investície Makléri, ktorí žijú svoj sen Napísali o nás Nezaradené Neživotné poistenie Novinky Fingo Osobné financie Pandémia Podnikateľské úvery Poistenie auta Poistenie majetku Reality Život vo FinGO.sk Životné poistenie

Mohlo by vás zaujímať

Najčítanejšie články

Najnovšie články